Logga_m_blått_hjärta (2)

Nu är det semester och du kan pusta ut från ditt företagande som har tagit stor kraft under våren. Du kan nu logga ut från mail och mobil och njuta av familjen och en efterlängtad ledighet. Eller???

Det kanske är lättare sagt än gjort!
Många företagare finns tillgängliga trots sin ledighet. Att svara på ett mail tar väl inte så lång tid eller ringa ett "kort" samtal....Man känner att man måste finnas där, utifall att man får ett uppdrag, utifall att man behövs för  någon kund eller samarbetspartner.

Det betyder att du inte kommer att ha fullt fokus på familjen, med familjen eller vara på den välförtjänta ledighet som du behöver för att fylla på energin tills det drar igång igen i höst. Hösten kommer vara sig du vill eller inte.

Tiden här och nu, på semester, med familjen, och inte i höst!

Så hur gör man nu då? När man nu ändå har påbörjat sin ledighet?
Jag vill dela med mig av några små saker och förhoppningsvis kan du ha användning för något av dem:

  • Prova att stänga av mobilen och mailen på dagarna och koncentrera dig på att njuta av semestern och familjen
  • Kolla mail en gång per dag (om du måste), morgon eller kväll och sätt av max 1 timme till detta.
  • Se till att meddela medarbetare eller kollegor vilka dagar du absolut inte är anträffbar. (ibland är det medarbetare/kollegor som inte tror sig klara sig utan dig)
  • När du är med familjen, se till att ha fullt fokus där och gör roliga saker som hjälper dig att inte tänka på arbete.
  • Ät, vila, läs en bok, skriv, lös suduko och aktivera dig så att din hjärna kan hjälpa dig att ta de rätta besluten med att låta arbetet vara.
  • Skratta och ha kul och njut av sol, värme och lediga stunder!
Ha en riktigt skön sommar!

Om 2 veckor stannar Sverige!
Det är semestertider som börjar och för många företagare börjar man sänka tempot och längta till en välbehövlig vila!

Men det är nu du har tid!
Nu när tempot är lite lägre har du tid till att fundera på hur du vill att det ska se ut när du kommer tillbaka till jobbet efter semestern.

  • Hur ser din aktivitetsplan ut för hösten?
  • Vad behöver du förbättra när det gäller hur du vill ha det på företaget?
  • Hur mår dina medarbetare?
  • Finns det något ni kan stötta medarbetarna med så att de är redo inför hösten?
  • Vad behöver du förbättra när det gäller ditt eget liv för att du ska kunna må bra och ha energi till dina nära och kära?

Att tänka till nu innan är bra för att du inte ska stå där och bli inkastad i samma stress som under våren.

Det är nu du har tid att göra dig förberedd! Förberedd och redo för nya utmaningar. Utmaningar som gör att du kommer att må bra både i livet och på ditt arbete.
Resultatet blir att dina medarbetare också mår bra och företaget kan fortsätta att blomstra!

Behöver du som företagare hjälp med coaching för att lägga upp en plan eller för att stödja dina medarbetare under sommaren?

Välkommen att kontakta mig!
 

Om en individ är sjukskriven i 10 dagar så kostar det ett företag ca 18.500 kr om medarbetaren tjänar 28.000 kr/månad.  (källa: försäkringskassan)
I detta fall är det inte medräknat för övertidstimmar eller produktionsbortfall för andra medarbetare som gör den sjukskrivnes arbete. Medräknat är ej heller vikarier.
Man kan då snabbt räkna ut vad kostnaden blir när en medarbetare är sjukskriven ännu längre.

Att komma tillbaka till arbetet efter utbrändhet kan vara en lång och krokig väg för en medarbetare.
Individen känner krav både från arbetsgivaren och från sig själv. Arbetsgivaren vill ju ha tillbaka sin medarbetare så fort det går och medarbetaren själv känner dåligt samvete att hen inte kommer tillbaka tillräckligt fort.

Efter en längre tids sjukskrivning av utbrändhet så kommer medarbetarens självförtroende och självkänsla att dala. Hen kommer att behöva allt stöd den kan få från både företaget, vården och försäkringskassan.  Att vara den som står mitt i alltihop är inte alltid så lätt när man heller inte mår så bra.
Som medarbetare är det heller inte så lätt att veta vad denne behöver för stöd för att komma tillbaka. 

För att kunna få tillbaka sin medarbetare till arbete efter utbrändhet så vill jag här ge lite tips:

  • Ett mänskligt bemötande är A och O. Man kan aldrig sätta sig in i en medarbetares situation men man kan visa förståelse för vad hen känner och försöka stötta så gott det går och fråga vad hen behöver för hjälp t ex bland alla kontakter inom vården och försäkringskassan. Bara att komma tillbaka till arbetsplatsen igen kan vara ett stort steg där medarbetaren kan känna ett ansvar att prestera, rädd för att misslyckas, rädd för att inte orka. Även kollegor kan tro att allt är som det var innan utbrändheten, vilket det många gånger inte är.
  • Stödja medarbetaren att vara delaktig i sin återgång till arbetet. Se till att medarbetaren berättar hur och på vilket sätt hen vill lägga upp en plan för att komma tillbaka. Hur bör arbetstiden se ut just nu? Vilka anpassningar kan arbetsgivaren göra? Ändring av arbetsuppgifter? Vilka möten hos vården behöver medarbetaren få tid till? Om medarbetaren får välja fritt, hur skulle hen vilja att det då var på arbetsplatsen? 
  • Vet inte medarbetaren vad hen behöver eller vad hen vill för att komma tillbaka? Då kan livs- och karriärcoaching hjäpa till. De kunder som använder sig av det ökar sitt självförtroende och sin självkänsla, blir säkrare på vad de kan, vill och behöver. Detta gör att de snabbare kan återgå till jobbet efter en utbrändhet och företaget kan spara pengar.
Vill du veta mer om livs- och karriärcoaching som kan hjälpa individer att snabbare komma tillbaka till arbetet efter utbrändhet?
Kontakta mig så berättar jag mer!

Mail: info@halsoklivet.se
Tel: 073-2281088

När jag har ett arbete som motiverar mig, trivs jag, är glad och presterar bra. När jag känner att jag också får vara mig själv och får användning av mina styrkor och färdigheter, då kan jag längta till jobbet, utvecklas och ha kul. I dessa fall skulla jag kunna behålla motivationen länge.

Maj månad börja lida mot sitt slut och nu börjar vi längta efter en välbehövlig semester!
För många så har jobbet varit stressigt och man har känt sig omotiverad på arbetet under en längre tid och vid flertalet tillfällen har man funderat på om det verkligen ska vara så här.
Varje år känns det likadant inför semestern!

När första semesterdagen infinner sig är kroppen sliten och risken är stor att man åker på en förkylning redan dag ett.

När det är dags att påbörja arbetet efter ledighet så har man haft möjlighet att under sommaren reflektera över hur man faktiskt har det i sitt arbete. Ju närmare slutet på semestern, desto mer ångest får man över att det snart är dags igen....vad ska jag göra för att behålla motivationen på arbetet?

För dig som tycker att det är svårt att behålla motivationen på arbetet så skulle jag vilja ge dig några säkra tips:

  1. Analysera ditt arbete: Sätt dig i lugn och ro och börja analysera ditt arbete. Vad är det som ger dig energi? Vad är det som är kul på jobbet? Vad är du bra på? Stort som smått. Vad är det som tar energi? Hur mycket av din tid går åt till det som tar energi?
  2. Gör något: Att bara sitta och vänta på att något ska hända, då väntar du förmodligen fortfarande. Det finns mycket du kan göra för att påbörja en förändring, börja med ett litet steg. Vad kan du göra åt det som tar energi?
  3. Utmana dig själv och prata med din chef om hur du upplever din situation. Berätta vad du behöver för att få tillbaka motivationen. Utmana dig genom att ta en annan roll som verkar kul och intressant.
  4. Kollegor som ger energi: Se till att omge dig med dem som ger dig energi. Det är allt för lätt att ramla in i en negativ spiral så försök att boosta dig med positiva människor.
  5. Fira: Det finns alltid tillfällen att fira. Ge dig en klapp på axeln eller ta en fika med roligaste kollegan. Ett tips som ger energi är att skriva en lista med saker som du har gjort under dagen, inte det som du borde ha hunnit med.
Så, nu hoppas jag att du kanske känner ett uns av motivation att ta tag i ditt arbete och se vad du kan göra för att behålla motivationen på jobbet. Alla dagar kanske inte är kul, livet går ju upp och ner.

Behöver du hjälp så kontakta mig så hjälper jag gärna till!
 

Jobbar hemifrån idag.
Rätt skönt faktiskt, ingen stress. 
Redan i går tänkte jag på att "i morgon behöver jag inte ställa klockan". Bara vetskapen av detta känns som ett lugnare tempo. Jag vet att jag ändå kommer att vakna kl. 06.00 så vad är det som gör att jag inte alla andra mornar kan vakna utan klockan och få ha den goa känslan av ett lungare tempo utan stress?

Vi lever i en värld av krav, krav både utifrån och framförallt, mina egna krav. Krav att vara duktig, att klara av allt som ska göras, att få ett godkännande, att vara omtyckt och säkert många fler orsaker när vi väl tänker efter.
Vi stressar runt och känner att vi måste hinna så mycket på så kort tid! "Måste" skriver jag, men "vill" jag egentligen???
Jag tänker att vi behöver stanna upp och fundera på om vi vill eller inte vill hinna saker och vilka av dessa saker som egentligen är viktigt.
Jobbet eller livet? Jobb finns det fler av men livet har vi bara ett!

Tillbaka till min morgon...jag känne mig rätt utvilad trots att kvällen blev lite senare än vanligt då jag var på en föreläsning om personligt ledarskap kvällen innan.
Jag startar min morgon med kaffe och tidning (faktiskt en pappertidning), några ord med min man och njuter av en skön start innan det är dags att sätta sig vid datorn och starta upp.

Under tiden jag försöker lägga upp min dag så inser jag hur vikigt det är att se över dagen, vad som ska göras och hur lång tid det tar. Då har jag större chans att hinna med det jag vill.
är jag är stressad så tror jag att jag kan hinna med HUR mycket som helst på en dag och jag kan skriva ner en hel lista på saker som behöver bli gjorda. 
På kvällen inser jag att det blev en hel del saker kvar på listan och då gäller det att andas, ta fram positiviteten och säga; "Vad många saker jag hann med idag!"
Risken är annars att vår negativa hjärna inser hur mycket vi inte hann med och då är stressen i full gång!

Låt nu den här dagen bli en dag utan stress! Stanna upp - reflektera - gör en lista - vad är viktigast idag - hur lång tid tar det och gör sen en prioordning. Bra!
Ta nu lite kaffe, slut ögonen, njut av kaffet och andas i 5 minuter. Nu är du redo!

Lycka till!
 

Om 10 år går jag i pension...eller också får jag jobba några år till....eller kanske sluta tidigare?

Man brukar prata om att ha balans i livet och karriären vilket kan bli lite uttjatat kanske men ack  nog så viktigt att fundera över. Att ha balans i livet och vid pensionering är också viktigt så att jag kan må så bra jag kan, utifrån mina förutsättningar så länge jag förmår.

I går hade jag en föreläsning för nyblivna pensionärer kring att ha balans i livet och efter pensionering. Vetgiriga och frågvisa individer satt i publiken vilket gjorde att det blev en bra dynamik kring detta ämne. 

  • Hur gör man när man blir pensionär?
  • Behöver man planera något eller ta dagen som den kommer?


Det blev många diskussioner kring detta, både vad som var positivt med att bli pensionär men även det negativa.  Det negativa kunde vara ensamheten, ekonomi, avsaknaden av jobbarkompisar, yttre krav och även mina egna krav.
Det positiva vi kom fram till var att planera och strukturera så att du får ut så mycket som möjligt av det du vill och kan glädjas åt dagarna.
Ha skoj, delta i kurser, res, träffa kompisar, vakna utan väckarklockan och ta långfrukost, träna på gym, ta promenader, ät bra så att du orkar och gör något meningsfullt genom ideella krafter.

Kom ihåg att du är vuxen och kan göra precis som du vill! 
Att säga nej till någon betyder inte att du inte vill hjälpa till, endast att du är upptagen just för tillfället.

Att ha ett bra liv och arbetsliv och få göra det jag vill är en underbar energikälla!
Jag har tagit mig den friheten.

Egoistisk? Nej, jag tycker inte det. Om jag får göra det jag mår bra av så mår mina nära bra också.

Du har väl hört påståendet "om du befinner dig i ett flygplan och det händer något, vem tar du på syrgasmasken först? Dig eller den som sitter bredvid? Dig själv förstås!" Annars kanske du inte kan hjälpa de andra!
Om vi tänker efter så är det faktiskt så i verkliga livet också. Det betyder dock inte att du ska vara egoistisk hela tiden. Det kan vara så att du har bokat in något väldigt kul och sen kommer barnen och ber om att du ska vara barnvakt.
 


Laddar innehåll...