Logga_m_blått_hjärta (2)

2018 > 05

När jag har ett arbete som motiverar mig, trivs jag, är glad och presterar bra. När jag känner att jag också får vara mig själv och får användning av mina styrkor och färdigheter, då kan jag längta till jobbet, utvecklas och ha kul. I dessa fall skulla jag kunna behålla motivationen länge.

Maj månad börja lida mot sitt slut och nu börjar vi längta efter en välbehövlig semester!
För många så har jobbet varit stressigt och man har känt sig omotiverad på arbetet under en längre tid och vid flertalet tillfällen har man funderat på om det verkligen ska vara så här.
Varje år känns det likadant inför semestern!

När första semesterdagen infinner sig är kroppen sliten och risken är stor att man åker på en förkylning redan dag ett.

När det är dags att påbörja arbetet efter ledighet så har man haft möjlighet att under sommaren reflektera över hur man faktiskt har det i sitt arbete. Ju närmare slutet på semestern, desto mer ångest får man över att det snart är dags igen....vad ska jag göra för att behålla motivationen på arbetet?

För dig som tycker att det är svårt att behålla motivationen på arbetet så skulle jag vilja ge dig några säkra tips:

  1. Analysera ditt arbete: Sätt dig i lugn och ro och börja analysera ditt arbete. Vad är det som ger dig energi? Vad är det som är kul på jobbet? Vad är du bra på? Stort som smått. Vad är det som tar energi? Hur mycket av din tid går åt till det som tar energi?
  2. Gör något: Att bara sitta och vänta på att något ska hända, då väntar du förmodligen fortfarande. Det finns mycket du kan göra för att påbörja en förändring, börja med ett litet steg. Vad kan du göra åt det som tar energi?
  3. Utmana dig själv och prata med din chef om hur du upplever din situation. Berätta vad du behöver för att få tillbaka motivationen. Utmana dig genom att ta en annan roll som verkar kul och intressant.
  4. Kollegor som ger energi: Se till att omge dig med dem som ger dig energi. Det är allt för lätt att ramla in i en negativ spiral så försök att boosta dig med positiva människor.
  5. Fira: Det finns alltid tillfällen att fira. Ge dig en klapp på axeln eller ta en fika med roligaste kollegan. Ett tips som ger energi är att skriva en lista med saker som du har gjort under dagen, inte det som du borde ha hunnit med.
Så, nu hoppas jag att du kanske känner ett uns av motivation att ta tag i ditt arbete och se vad du kan göra för att behålla motivationen på jobbet. Alla dagar kanske inte är kul, livet går ju upp och ner.

Behöver du hjälp så kontakta mig så hjälper jag gärna till!
 

Jobbar hemifrån idag.
Rätt skönt faktiskt, ingen stress. 
Redan i går tänkte jag på att "i morgon behöver jag inte ställa klockan". Bara vetskapen av detta känns som ett lugnare tempo. Jag vet att jag ändå kommer att vakna kl. 06.00 så vad är det som gör att jag inte alla andra mornar kan vakna utan klockan och få ha den goa känslan av ett lungare tempo utan stress?

Vi lever i en värld av krav, krav både utifrån och framförallt, mina egna krav. Krav att vara duktig, att klara av allt som ska göras, att få ett godkännande, att vara omtyckt och säkert många fler orsaker när vi väl tänker efter.
Vi stressar runt och känner att vi måste hinna så mycket på så kort tid! "Måste" skriver jag, men "vill" jag egentligen???
Jag tänker att vi behöver stanna upp och fundera på om vi vill eller inte vill hinna saker och vilka av dessa saker som egentligen är viktigt.
Jobbet eller livet? Jobb finns det fler av men livet har vi bara ett!

Tillbaka till min morgon...jag känne mig rätt utvilad trots att kvällen blev lite senare än vanligt då jag var på en föreläsning om personligt ledarskap kvällen innan.
Jag startar min morgon med kaffe och tidning (faktiskt en pappertidning), några ord med min man och njuter av en skön start innan det är dags att sätta sig vid datorn och starta upp.

Under tiden jag försöker lägga upp min dag så inser jag hur vikigt det är att se över dagen, vad som ska göras och hur lång tid det tar. Då har jag större chans att hinna med det jag vill.
är jag är stressad så tror jag att jag kan hinna med HUR mycket som helst på en dag och jag kan skriva ner en hel lista på saker som behöver bli gjorda. 
På kvällen inser jag att det blev en hel del saker kvar på listan och då gäller det att andas, ta fram positiviteten och säga; "Vad många saker jag hann med idag!"
Risken är annars att vår negativa hjärna inser hur mycket vi inte hann med och då är stressen i full gång!

Låt nu den här dagen bli en dag utan stress! Stanna upp - reflektera - gör en lista - vad är viktigast idag - hur lång tid tar det och gör sen en prioordning. Bra!
Ta nu lite kaffe, slut ögonen, njut av kaffet och andas i 5 minuter. Nu är du redo!

Lycka till!
 


Laddar innehåll...